wczytywanie...
Częstochowskie Forum Rowerowe - Strona Główna » Warsztat - naprawa i serwisowanie sprzętu

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
[Rowery górskie 622mm- 29 cali] Wyższość większych kół. Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ChuckNorris Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2693 (76%)
Postów: 32


Post Pią 06 Kwi 07, 22:39:21     [Rowery górskie 622mm- 29 cali] Wyższość większych kół. Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Witam
Czyż nigdy nie zastanawiałaś/łeś się czemu twoje koła od roweru górskiego mają 26" 559mm? Dlaczego rowery miejskie i szosowe mają 28" 622mm? Na jakiej zasadzie zostały ustalone owe standardy?
Otóz kiedyś było wiele standartów wielkości koła w USA latach bodajże 70-atych zrobiono wiecej opon grubszych dla tzw. Cruserów, podczas na 622mm były jedynie cieniutkie szosowe i tak właśnie wszyscy producenci rozpoczęli produkcję i konstrukcję rowerów górskich na obręczy 559mm nie przeprowadzajac żadnych badań dlaczego by koło 559mm miało by byc lepsze od 622mm. Pod koniec lat 90 pewiem człowiek znany wsyztskim jako ojciec kolarstwa górskiego postanowił zrobić rower na wiekszej rawce 622mm i wszyscy rowerzysci sprzeciwili się ale czemu? O tym napiszemy ponizej.
Jeżeli jesteś wysoką/kim jeźdźcem, a twa rama robiona na zamówienie 25 calowa sięga ci do kolan i koła 26" niegdyś wielkie, zwaliste i potężne zdają się od dizecięcego roweru, wszyscy za tobą się oglądają i myślą, że jeżdzisz na rowerku syna córki.
Czyż nie myslałaś/łeś co by było gdyby koła wymienić na większe? Ilez radości by ci one mogły dać, ile godzin w terenie, ile zazdrosny spojrzeń czułbyś na swoich plecach? Każdy bez wyjatkow rowerzysta padłby na kolana by móc się takim cudem przejechać, chocby raz w zyciu na tą krótką chwilkę.
To było kwestią wstepu a teraz przejdźmy do konkretów- co to jest 29" MTB?
Rower z oponami terenowymi na kole 622mm.

i


Wielka Rewolucja[/size]

Chciałbych jeszcze powrócić do tych mitów tworzonych przez ludzi, którzy nigdy na oczy nie widzieli takich kół 622mm terenowych, a opowieści o 29" nasłuchali się między baśniami braci Grimm i rowerami typu Ukraina i Kros.

Mit numer 1 o niższosci 29"- 622mm + gruba opona daje 29" a nie 28" jak w Krosie

Kolarstwo górskie to przede wszystkim gwałtowne przyspieszenia i hamowania, równie ostre skręty co podjazdy pod duże nachylenia, nie darmo funkcjonuje powiedzenie: wyścigi MTB wygrywa się na podjazdach. Niestety w tych elementach akurat koła 29" są zdecydowanie gorsze od 26" - zarówno teoretycznie jak i praktycznie.
Moim zdaniem to nic innego jak chwyt marketingowy Garego pt. za wszelka cenę być innym.

Akurat ten element 29" znacznie lepiej pokonuje niz 26". Moment obrotowy, lepsza przyczepność + łatwość w pokonywaniu nierówności sprawia że utryzmujesz nadaną prędkość, podczas gdy na 26" musisz dokręcać, a amor pracujena większych obrotach.

Minimalnie więcej siły (tym mitem zajmiemy się poniżej) wkładamy na rozpędzenie naszego powiększonego górala, natomiast zyskujemy wiekszą przyczepność- piasek błoto; koło bezpieczniej pokonuje większe przeszkody, rozwijamy znaczniejsze prędkości. Podczas jazdy czujemy się bardziej "w" rowerze niźli "na" nim- kwestia środka ciężkości. Jest on nizej w stosunku do piast kół.

Co skretów to im większe koło ( z fizyki to wynika) tym większy- dłuższa część opony styka się z glebą- kontakt z podłożem, lepsza trakcja i bezpieczniejszy skręt. Co do hamowania to 180mm/ 160 mm hadrauliki będą wystraczające, przyspieszenie to jedynie przy starcie od zera, wszak to jest kwestia pierwszych ruchów pedałem dalej idzie normalnie, nadrobić to mozna lżejszymi rawkami i szprychami. W zawodach gdzie trza robić nagłe skręty (wyczynowe), skakać i robic popisy na jedym kole itp to 26" są znacznie lepsze.
W momencie nabrania prędkości na kołach 29" łatwiej ją utrzymać, lepsze podjazdy.
29 lepiej radzi sobie z błotem, piaskiem.

GF jako pierwszy wypuścił rowery 29" i okazały sie one (głównie one) totalnym nie wypałem. czemu? ponieważ zastosowano w nich identyczą geometrię jak w 26" to tak samo jakbyście wzięli ramę dla kół 24" i wydłużyli widelce (przód i tył) i włożyli koła 26". Identycznie można włozyć nadwymiarowe koła do samochodu SUV zamiast do prawdziwego terenowego.

Rowery 29 z inną długością rury ramy i kątem nachylenia rury sterowej mogą śmiało stawić czoła dobrym 26". W bardzo wąskich pasażach i zaznaczam w ciasnych skretach (gdzie wygodniej bedzie nieść rower) 26" jest lepsze. Jedynym rowerem który nie ustaepuje 26" jest IntenseSspider 29"
Dla zawodnika o wadze około 65 kg i wzroście 165 cm 26" jest idelane, wszak dla zawodnika 185cm i wadze około 80 kg to juz inna bajka, poświęci ten 1 kg ale otrzyma maszynę która w każdym miejscu gdzie nie jest bardzo ciasno daje przewagę nad zwykłym góralem. Żeby przyblizyć to odczucie polecam start na rowerze z kołami 24"
A propos częsci w Polsce jest jak ze wszystkim. ..kiedyś był tylko ocet na półkach w latach '80 .. zniam fabrykę nie zamknięto.

Mit numer 2 " Gigantyczna siła do nadania ruchu duzym kołom"

No nie, nie powiesz mi chyba kolego Norris, że siła potrzebna do nadania ruchu obrotowego kołom 29" jest mniejsza od siły potrzebnej do nadania go kołom 26" ?
Obręcz, szprychy, nyple, opony i dętki w kole 29" siłą rzeczy MUSZA być cięższe od 26" !
Co do podjazdów akurat - to właśnie masa rotowania gra kluczową rolę.
No chyba, ze coś się w fizyce zmieniło od '92 (zakończyłem naukę) a ja o tym nie wiem...
Chyba raczej chodziło koledze o moment pędu ( tracony wolniej jak w kołach 26" a nie moment obrotowy (znacznie wyższy w kołach 26" - bo jeśli nie, to ma to się nijak do elementarnych praw fizyki

Nie rzeknę tego, gdyż byłaby to bzdura. Wszak zauważ, iz żeby uzyskać taką samą prędkość koła 622mm + opona, czyli prawie 29" muszą się obracać wolniej, przy takiej samej prędkości obrotu koła uzyskasz większą prędkość poruszania się roweru.

z http://www.xcmtb.pl/forum/viewtopic.php?t=565

moment bezwładności jest zależny od masy, będącej w ruchu
obrotowym i odległości środka masy od osi obrotu. [...] W
przeciwnym wypadku nie próbuj mi wmawiać, że rozpędzanie takich
kółek nie będzie wymagało więcej wysiłku. Bo będzie.

Bedzie, ale o ile konkretnie? Ulatwie zadanie (bo widze, zes leniwy Wink
posilkujac sie moim dawnym postem o zbijaniu tzw. masy rotowanej.

Kolo rowerowe nie jest dyskiem o jednolicie rozlozonej masie. Mozna
przyjac, ze praktycznie jest ona skupiona na obrzezu. Dlatego mamy
taki wzor: I=m*(rw^2+rz^2)/2, rw to promien wewnetrzny, rz zewnetrzny.
Zalozenia z grubsza: kolo 26", promien wewnetrzny torusa 0.27 m,
zewnetrzny 0.33 m, obwod 2.07 m, masa pierwotna opony + detki + obreczy
(piaste i szprychy mozna pominac) to 1.2 kg. Kolo 29" (w rzeczywistosci
jest to 28", rw = 0.29, rz = 0.35, obwod 2.2 m, masa 1.3 kg (troche
ciezsze niz proporcjonalnie).

Podstawiajac pod wzór:

I = 1/2 * m * (rw^2 + rz^2) otrzymujemy:

I1 = 0.109 dla kola 26";
I2 = 0.134 dla 29".

Energie kinetyczna postepowego mamy z Ep1 = 1/2 * I * omega^2. Przy
10 m/s calego roweru, ze wzoru omega = 2 * pi / T (okres obrotu rowny
0.207 s dla 26" i 0.22 s dla 29", mamy:

omega1 = 30.35, Ep1 = 50.2 J dla 26",
omega2 = 28.56, Ep2 = 54.65 J dla 29". Roznica wynosi 4.45 J.

Policzmy energie calego ukladu kolka + reszta roweru + rowerzysta:
Ek = 1/2 * M * v^2. Zakladajac, ze M = 100 kg, v = 10 m/s, otrzymujemy
5000 J. Dodajac dwa kola:

E1 = 5000 + 2 * 50.2 = 5100.4 J dla 26" i
E2 = 5005 + 2 * 54.65 = 5114.3 J dla 29".

Roznica wynosi 13.9 J na obu kolach. Nie sadze, by bylo to odczuwalne
przy ponad 5 kJ potrzebnych do rozpedzenia calego roweru. Co wiecej,
taka roznica obowiazuje tylko przy przyspieszaniu _w_prozni_ po
_plaskiej_ nawierzchni od 0 do 10 m/s. Dodanie powietrza i nawet
lekkiego nachylenia skutecznie oslabia mozliwosci wyczucia, i tak juz
dosc subtelnej roznicy.

Jesli chcesz sie przekonac samodzielnie, to przywiaz polkilogramowy
odwaznik za pomoca linki do opony tak, by ulozyla sie po obwodzie.
Podnies kolo a opadajacy odwaznik powinnien napedzic kolko. Zanotuj
predkosc (zakladam, ze masz licznik) i dystans pionowy, jaki przebyl
odwaznik. Teraz przewiaz linke przez kolowrotek, koniec zamocuj do
glowki ramy, wsiadz na rower i pozwol ciezarkowi opasc o taka sama
wysokosc jak w pierwszym przypadku. Jaka masz teraz predkosc? Sadze,
ze znikomo mala w porownaniu do samego kolka. Albo inaczej, chwyc za
kolko i rozpedz je z calej sily notujac predkosc a pozniej sprobuj do
takiej samej rozpedzic kogos na rowerze.

Przepraszam wszystkich za kolejna powtorke z fizyki, ale niestety mit
masy rotowanej jest wciaz zywy

Obręcz, szprychy, nyple, opony i dętki w kole 29" siłą rzeczy MUSZA być cięższe od 26"
taksamo cięższe jak 26" od 24". A super lekka 29" jest cieższa do super lekkiej 26" o od 450 do 1300 gram. Jeżeli jesteś lekki o smukłej budowie ciała zawodnikiem preferującym szybkie slalomy, zmiany prędkości, techniczne skoki przez przeszkody, sztuczki to weź 26", wszak jeśli jesteś nieco wyższy np. ponad 180 i jesteś siła rzeczy cięższy i preferujesz zwykłe maratony i duże prędkości XC to 29" będzie dla ciebie odpowiednia.

Co do podjazdów akurat - to właśnie masa rotowania gra kluczową rolę.
No chyba, ze coś się w fizyce zmieniło od '92 (zakończyłem naukę) a ja o tym nie wiem...
Chyba raczej chodziło koledze o moment pędu ( tracony wolniej jak w kołach 26" a nie moment obrotowy (znacznie wyższy w kołach 26"

Moment obrotowy jest iloczynem siły wywołującej ruch obrotowy i długości ramienia działania tej siły. Jednostką momentu obrotowego jest niutonometr. A więc taki sam moment obrotowy można uzyskać przykładając niewielką siłę na znacznym ramieniu, jak i znaczną siłę na niewielkim ramieniu. http://fisherbikes.com/bikes/series.asp?series=29er "tutaj jest napisane It is all about big momentum"
Co do podjazdów zauważ, że wieksze koło ma większą powierzchnię stylku z podłożem, co daje lepsza przyczepność i zaraz większą efektywność w podjazdach. Nie wierzysz? Przesiądź się na 24" a pojakimś i czaise np. dwóch miesiącach jazdy wróc do 26" i co zaobserwowałeś? Sceptycy wsiądźcie na 29 cali tylko nie GF, gdyż geometria Genessis nie zdaje egzaminu na 29 i rowery GF są ociężałe, ale powiadam sprawdź Ellsworth albo Spidera 29 albo enghtment 29" i odrazu zmienisz zdanie. Jedna osoba na 100 wraca z 29 na 26 - pomijam tutaj GF, bo to pomyłka, a nie 29"
Ludzie zostawija Nomady, Blury, Meridy i mnóstwo innych; zarzekają się, iż nigdy nie przesiądą się na duze kółka. Cóz przychodzi dzień próby przerzucają noge nad ramą i jadą na jeździe próbnej i co się okazuje? Te wszystkie kochane rowerki z kiddy wheels 26" na których tyle kilometrów zostało przejechanych zostają wystawione na Ebayu. Podam listę rowerów dzieki którym pozbędziesz się swojej 26"
Rozwinę ale w skróie będzie to Cannondale caffeine 29" spider 29", Turner Sultan


Troszkę chaotycznie, ale obiecuję , że to uporzędkuję przejdźmy do kół - w tym momencie obręcze Zaznaczam szerokości sa podane w wartości zewnętrznej dla wewnetrznej należy odjąć około 5, mm:

Mavic has a couple that they list in their "Asphalt" group. Does that mean they don't really consider them MTB rims?? There seems to be some Mavic religion amongst LBSs. Of my two main shops one swears by them and the other refuses to sell them 'cause their crap.
A719: $75, 565g, 24.5mm
A317 disc: $45, 538g, 23.5mm
A319: $40, 597g, 23mm

Salsa - we all know about these rims. Is the old Delgado Disc really discontinued as I've read rumors of? I know it has had a few problems with creaks and clicks at the seam but I was hoping to see the same rim with an improved seam. Maybe Jason will see this and clear this up.
Delgado Disc: $70, 498g, 29mm
Delgado Disc Race: $70, 430g, 25mm
Delgado Cross: $40, 460g, 22.5mm

Stans No-Tubes:
ZTR 355: $85, 415g, 24.4mm
ZTR Freeride/DH: $85, 600g, 32mm
Arch: $75, 470g, 24.4mm
Flow: $85, 560g, 28mm

Sun - A few nicely priced offerings here. Sun also seems to be a religious issue here. The LBS that loves Mavic, bad-mouths anything Sun and the LBS that won't sell Mavic loves Sun rims.
Rhyno lite: $35, 620g, 27.5mm (heavy weight work-horse)
CR-18: $30, 575, 22.5mm (really more commonly used for touring and such)
DS2-XC disc: $45, 470, 23.4mm

Velocity - good rep for road rims, mid-priced,
VXC disc: $55, 460g, 23.2mm
Dyad: $50, 480g, 24mm.
Blunt: anxiously awaiting more info...

WTB - there are a few different versions of WTB 29er rims around. What you find available may vary from what I found listed on their web site. Here's a few of them.
Laser Disc Trail: $65, 595g, 27mm
Speed disc: $40, 525g, 24mm
Dual Duty XC 29er: $35, 540g, 24mm
Dual Duty 29er: $45, 630g, 28mm

kris holm specs
* Wide (38mm) for stability
* 36 hole (for KH unicycles) or 32 hole available
* Highest quality 7005H-T6 Aluminum
* Double wall construction
* Hard black anodizing with CNC machined braking surfaces
* Stainless steel eyelets for better wheel tension
* Weight: 844 g
price $45 from unicycle.com

CDN....


Pamiętajcie o tym ,że[/b]
czyt. Lejs majn tłeny najn
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email      
magnum Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2849 (80%)
Postów: 611
Wiek: 36

1/2night

Post Sob 07 Kwi 07, 10:22:53     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ciekawy wykład, bardzo dobre podejście do tematu, ale zmień swój podpis pod postami, bo coś mi się wydaje że będziesz na wojennej ścieżce z 99,99% forumowiczów. swoją drogą pewnie sam jeździsz na 26" :>


"Dla reguły mówiącej, że nie ma reguł bez wyjątków, wyjątek stanowi jedynie reguła mówiąca, że nie ma reguł bez wyjątków, ponieważ od tej reguły nie ma wyjątków"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Gadu-Gadu    
Reklama
XeLiBrI Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3233 (91%)
Postów: 334

:] Częstochowa - Kambodrza :]

Post Sob 07 Kwi 07, 10:44:01     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Ciekawy artykuł...swoją drogą ciekawe jak się jeździ na takich kołach...zjazdy pewnie bajka Mr. Green

Jakoś dziwniej, już się tak chyba ustaliło w naszych głowach, że rowerek MTB ma przeważnie 26", aczkolwiek w jakimś BB był ukazany GaryFisher na kołach właśnie 29".

~ChuckNorris, Ty masz rower z kołami 29-cio calowymi kołami? Może podzielisz się swoją opinią z jazdy ? Wink

Pozdrawiam !


http://budzik.fotolog.pl/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
jurczyk Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2880 (81%)
Postów: 1149

Częstochowa Śródmieście

Post Sob 07 Kwi 07, 10:58:42     wyższość praktyki nad teorią Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Moment obrotowy jest iloczynem siły wywołujacej ruch obrotowy i długości ramienia działania tej siły... Przeczytałem i zwątpiłem! Zawsze myślałem
że najważniejszy jest rowerzysta Zawsze byłem słaby z fizyki więc teraz
wsiadam na swoje 28" i jadę ! Pozdrawiam Wszystkich bez względu na rozmiary
kół na których jadą!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu    
piter Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3369 (95%)
Postów: 1367
Wiek: 40

częstochowa-raków

Post Sob 07 Kwi 07, 11:25:16     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Fajnie , fajnie ale tego typu artykuły już się czytało i to kilka lat temu...jeżeli nie jesteś tylko teoretykiem i posiadasz taki sprzęt , to może opisał byś jakieś wrażenia z jazdy w terenie - jak takie koła spisują się na piachu , śniegu , przy przejeżdżaniu rowów , na większych kamieniach.....
...bardziej było by to interesujące od takich "naukowych wywodów".... Wink


Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu    
arektacana Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3442 (97%)
Postów: 2906
Wiek: 40

Częstochowa - Aleja Niepodległości

Post Sob 07 Kwi 07, 11:38:33     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Zawężając zagadnienie tylko do "górali":
Tego rodzaju koła funkcjonują już dobrych kilku lat.. Nie zagłębiając sie w fizykę do myślenia daje fakt, że nie stosuje ich jakaś oszałamiająca ilość producentów rowerów. Czemu?... Moje największe, subiektywne, obawy budzi ich wytrzymałość - szczególnie sztywność. Czy im dłuższe szprychy tym koło nie jest bardziej podatne na siły boczne? To zapewne dlatego w rowerach zjazdowych mamy 24``. A poza tym, już z czysto estetycznego punktu widzenia - mnie te "duże" najnormalniej w świecie się nie podobają Very Happy


Dream Big, Play Hard, LIVESTRONG Ÿ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Sob 07 Kwi 07, 12:23:56     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Nic nowego. Szkoda że poszedłęś na łatwizne i powklejałeś artykuł, równie dobrze same linki by starczyły. Może własne przaktyczne spostrzeżenia na ten temat bo wkleić i zapodać nie trudne. Jakieś wnioski użytkownika może. W czym widzisz ich wyższość? MNiej zwrotne acz bardziej stabilne, wolniej rozpędzić ale osiagaja wieksza predkosc. Zawsze sa plusy i minusy. Dobre to jest ale w scisle okreslonym zastosowaniu, gdyby byly tak idealne we wszystkim by je montowano a ze mamy najczesciej 26' to nie przypadek lecztez praktyka i testy. Nie przemawia do mnie ta argumentacja.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
Kangel Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3064 (86%)
Postów: 96
Wiek: 21

Częstochowa - Podjasnogórska

Post Sob 07 Kwi 07, 14:39:14     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Mi to wygląda na ostrą reklamę Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu Jabber  
szczepan Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3481 (98%)
Postów: 3214
Wiek: 28

czwa / krk

Post Sob 07 Kwi 07, 15:11:52     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Kangel napisał:
Mi to wygląda na ostrą reklamę


Każdy ma prawo reklamować co chce i zachęcać do czego chce pod warunkiem, że nie obraża nikogo ani nie narusza regulaminu, a fakt faktem, że są to suche fakty i być może w teorii to wygląda dobrze, ale tak jak napisał Arek, dlaczego, skoro takie rewelacyjne rozwiązanie nie ma tylu rowerów na dużych kółkach, według mnie po prostu mimo sporej ilości plusów jakie daje to rozwiązanie to minusy muszą dość mocno dyskwalifikować tego typu rozwiązanie

Kiedyś słyszałem takie powiedzenie ....
Cytat:
Duży może więcej ...
... ale mały może częściej Twisted Evil



© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved


Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
ChuckNorris Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2693 (76%)
Postów: 32


Post Nie 08 Kwi 07, 0:50:22     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Witam nie myslałem że to co napisałem zdobędzie takie zianteresowanie. Zatem tłumacze wszystsko napisałem ja oprócz obliczeń matematycznych. Wrażenia z jazdy proszę bardzo http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=251942 Spider 29"
arektacana napisał:
Zawężając zagadnienie tylko do "górali":
Tego rodzaju koła funkcjonują już dobrych kilku lat.. Nie zagłębiając sie w fizykę do myślenia daje fakt, że nie stosuje ich jakaś oszałamiająca ilość producentów rowerów. Czemu?... Moje największe, subiektywne, obawy budzi ich wytrzymałość - szczególnie sztywność. Czy im dłuższe szprychy tym koło nie jest bardziej podatne na siły boczne? To zapewne dlatego w rowerach zjazdowych mamy 24``

Zapytam czy jeździłeś kiedyś na duzym góralu z prawdziwego zdarzenia? ale nie Van Dessel Monk ani GF bo te rowery są ze względu na swą budowe ocieżałe.

Historia 29" http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=191842
Link do nowości 29" http://twentynineinches.com/cats/rumors/

Nowości Ze świata 29"
Rok 2007 przeznaczony dla 29erów Nowa geometria ram, zwrotność i żwawość. Nie są to już ociężałe świnki.
Kolejni nawróceni nowości ze świata 29 calowców:
Specialized 3 prototypy będa na Sea Otter Stumpjumper - nie wiadomo czy konkretnie ten model i napewno Epic 29" widziano projektanta na takim ze specialized'a
Marin - kilka prototypów faza wstępna
Trek już jeden egzemplarz 29" z przodu i 26" u zadeczka.
GT-Schwinn 3 prototypy
Fox-Konserwatywna firma prawdopodobnie dla Specilized w wersji 29"
Manitou również 2 lub 3 prototypy w fazie koncowej.
Pozostaje nam jeszcze przekabacić Santa Cruz, Corratec i KTM'a

Inne nowości
FR na 29 calach opona 2,6" najprawdopodobniej Kenda rama 180mm skoku, widelec White Brothers Dual crown sprężyna 180mm, 150mm piasty- szczegóły nieznane.
Do tego wszystkiego postaram się nie długo dodać linki.
Po porażce GF z geometrią Genessis 1 i 2 wraz z duzymi kołami gotowe są prototypy HI-FI z 29" kołami.
Cóż chcemy czy nie duże koła wchodzą ostro na rynek MTB i nie są one wcale delikatne i giętkie. Stosuje się powoli szersze piasty i wyższe kołnierze- koła zyskuja na sztywności. Najlżejsza 29 to jakieś 8700 gr. do scigania. Ekipa firmy Ninerbikes.com i GF wygrywa maratony i wyścigi XC na 29 cali. Najlżejsza 29-atka będzie cięższa od 26" o od 400 do 1 kg. Za tą wagę uzyskujemy stabilność, przyczpeność tak potrzebną przy rozpedzaniu w błocie, pewność na zjazdach i najważjniejsze moment obrotowy. Jeśli ktoś nie wierzy niech sobie pojeździ na rowerkach 24" albo takowe załozy, a po kilku m-cach wróci do standardowej 26". Co obserwujecie? Rower lżejszy o 0,5-1kg, fajnie i co z tego skoro toniecie w błocie, piasku, a większe koło po nim przejeżdża?
Dla osoby powyżej 180mm wzrostu obręcz 559 jest za mała. Obręcz 622mm jest za duża dla osoby poniżej 165cm, wszak najniższa osoba na29" miała 150cm.

Oto rower o ramie 25" z kołami 26" dla ludzi powyżej 195 cm
http://img250.imageshack.us/my.php?image=yu1vp8.jpg
Kilka argumentów http://www.xcmtb.pl/forum/viewtopic.php?t=565
Generalnie dziwią mnie niektórzy ludzie powyżej 190mm którzy wolą 26" ( jazda rekracyjna nie DH) a wygladają na nich jakby dziecku rower zabrali. Wielki plus dużych kół.

Dla maniaków lekkości wrzucę nieco zdjęć rowerków do tygodnia czasu. Waga od 8700 te z lepszych ważą 9400 gr a fulle 29" 10 kg Np. Ventana z Rebą/White Brothers Magic 80mm

Uwaga na targach rowerowych bedzie prezentowana Kenda Nevegal 29x2.7 wire bead dla rowerów DH 29"
Co DH 29" to juz jest http://bcdracing.com/ bike
http://bcdracing.com/psycho-billy-cadillac/inedible.htm i sztuciec
http://bcdracing.com/29s/index.html
Generalnie w DH 29" stosuje się wyzsze kołnierze zatem krótsze szprychy i szersze piasty 150 i w planie 170/180mm

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=273026
Małe odświeżenie wątku ciekawy rower firmy niner z amorkiem Maverica 130mm czy 115mm tego nie wiem dokładnie, wszak z typem odwrotnym Upside-down - golenie wchodzą od dołu w tuleje jak w motocyklu.
Dalej 5.5 29" spider Intense
http://www.intensecycles.com/new07/w_news[07]/5529r/5529r.html i omawianie tego pomysłu
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=2647844
Galeria 29 calówek http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=4274
i druga
http://gallery.mtbr.com/showgallery.php/cat/859
Dalej test Fulli 29" do 120mm
http://www.mtbr.com/spotlight/29er/
Miłego przegladania i wyciągnijcie jakies wnioski i napiscie opinie, przyznajcie się który się wam podoba, a który najmniej. Tutaj jets temat wstepny dla Newbie 29" http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=18514
Producenci produkujacy 29 cali
Question: 29er's sound good, but there's not any choices for Frames or bikes, right? I mean, there is no way to have a different bike, every one is riding the same 1 or 2 bikes that are available, right?
Answer: No, there is a surprising number of frames and bikes and builders out there doing 29ers. Here's the "short" list in no particular order. I'm sure I missed several:

https://www.titusti.com
http://speedgoat.com/product.asp?par...at=160&brand=2 -- Asylum (House branded Titus RX in Aluminum)
http://www.nishiki.com/
http://www.orbea.com/
http://www.29inch.com/
http://www.moots.com
http://chainwheel.com/site/intro.cfm (see Sofa Kings)
http://www.litespeed.com/home.aspx
http://www.sevencycles.com/
http://www.slingshotbikes.com/showro...in/bigshot.cfm
http://www.kellybike.com/
http://www.ionicbikes.com/
http://www.bti.com
http://www.deanusa.com/index2.htm
http://www.mattchester.com/
http://www.fisherbikes.com/index.asp
http://www.gunnarbikes.com/
http://www.ingliscycles.com/retrotec/
http://www.vanillabicycles.com/
http://www.sycip.com/
http://vandesselsports.com/main.html
http://www.mikkelsenframes.com/
http://www.huntercycles.com/mainpage.html
http://moots.com/home.php
http://www.vandesselsports.com/b_buzzBomb.shtml
http://www.slingshotbikes.com/
http://taylorbicycles.com/
http://www.swiftcycles.com/home.html (broken?)
http://www.vulturecycles.com/
http://chainwheel.com/site/ (Sofa King link in upper right)
http://www.strongframes.com/
http://www.quiringcycles.com/home.html
http://www.peytocycles.com/
http://www.cookbros.com/
http://www.desalvocycles.com/
http://www.davidsonbicycles.com/
http://www.anvilbikes.com/
http://www.airborne.net/
http://www.bohemianbicycles.com/ (limited I think)
http://www.curtlo.com/
http://www.tetcycles.com/
http://www.willitsbikes.com/
http://www.oxbrandbikes.com/
http://www.viciouscycles.com/
http://www.soulcraftbikes.com/
http://www.surlybikes.com/
http://www.ifbikes.com/
http://www.serotta.com/
http://spotbikes.com/
http://www.bilenky.com/index.htm
http://www.beone-bikes.com/
http://29inch.com/
http://www.duratec.cz/
http://waterfordbikes.com/ (not in thread but since they make Gunnar…)
http://www.titusti.com/ (not in thread but since we've seen 29"er Racer-x pics…)
http://www.steelmancycles.com/ (not in thread, will they do custom?)
http://www.sevencycles.com/ (not in thread, will they do custom?)
http://rivbike.com/ (not in thread, see Atlantis model)
Voodoo Cycles
http://www.wilycycles.com/
Nicolai http://www.nicolai.net http://forums13.consumerreview.com/c...b45.2@.efda0de
DaVinci 29" Tandems http://forums13.consumerreview.com/c...b45.2@.efd9dc2

Wrażenia z jazdy http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=251942
http://www.mtbr.com/reviews/29er/product_128858.shtml Evolve Ellsworth

Bitwa 26 vs 29" http://www.mtbr.com/oneonone/oneonone_tires29.html

Oto Fox 29"

Manitou 29"
oryginalny link
http://gallery.mtbr.com/showphoto.php/photo/34741/cat/851


Pamiętajcie o tym ,że[/b]
czyt. Lejs majn tłeny najn
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email      
piotrusb Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3421 (96%)
Postów: 838
Wiek: 23

Częstochowa - Ostatni Grosz

Post Nie 08 Kwi 07, 8:31:43     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ktoś napisał:
Szkoda że poszedłęś na łatwizne i powklejałeś artykuł



Ale jak wklei sam link, to jest szansa, że za pół roku ktoś usunie z serwera stronę, a u nas zostanie na dłużej, znacznie dłużej ;->


www.piotrusb.fotolog.pl
MISTRZ, MISTRZ CKM !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Nie 08 Kwi 07, 13:08:01     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

I tyle masz do dodania w temacie panie piotrusb? A co do Ciebie Arku mylisz się że zjazdowki maja kola 24 dla sztywnosci lepszej. Chodzi o to ze dostac u nas opone 3.0 na kolo 26 graniczy z cudem a na 24 sa szerokodostepne, a takze ramy jak SpecBighit czy Norco A-Line mają zawieche pod only 24. To kolo szybciej sie napedza i pelni role napedowki. Kolo 29 moim zdaniem malo sensowne chyba ze byloby na 48 szprych jak i piasta do niego Ale watpie ze mialo by dobry wspolczynnik wytrzymalosci do masy o ktora tu sie kazdy zabija w wiekszosci takich rowerow. Moze plecione na 5 krzyzy kolo przy tak dlugich szprychach by wystarczylo.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
piotrusb Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3421 (96%)
Postów: 838
Wiek: 23

Częstochowa - Ostatni Grosz

Post Nie 08 Kwi 07, 14:11:51     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ktoś napisał:
I tyle masz do dodania w temacie panie piotrusb?



Tak proszę Pana :]


www.piotrusb.fotolog.pl
MISTRZ, MISTRZ CKM !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
arektacana Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3442 (97%)
Postów: 2906
Wiek: 40

Częstochowa - Aleja Niepodległości

Post Nie 08 Kwi 07, 20:40:13     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ktoś napisał:
A co do Ciebie Arku mylisz się że zjazdowki maja kola 24 dla sztywnosci lepszej. Chodzi o to ze dostac u nas opone 3.0 na kolo 26 graniczy z cudem a na 24 sa szerokodostepne


Zapewniam Cię, że większa sztywność miała tu znaczenie. Po pierwsze koło a później opona do niego, a nie na odwrót. Przecież nie zaczęli produkować kół 24 dlatego, że wyszły takie opony... Skoro z kontekstu Twojego postu wynika, że 29 będzie "słabsze" od 26 to analogicznie dotyczy to rozmiaru 26 w stosunku do 24, czyż nie?


Dream Big, Play Hard, LIVESTRONG Ÿ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Nie 08 Kwi 07, 20:53:20     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Dla kogoś kto bawił się w DH i startował w zawodach a nie zna czysto teoretycznie mysle jest prosciej odpowiedziec. Koło 24 to koło napedowe bo im mniejsze tym szybciej rozpedzisz a takze jest bardziej zwrotne. Kola 24 weszly ze streetu gdzie potrzeba zwinnosci roweru, a nie dla potrzeb stricte DH. Zapewniam Cię ze sztywnosc wiekszosci dobrych wachaczy plus dobra obrecz jest taka ze 24 mozna wcale nie uzywac. Po co sa piasty 150mm? Ano dla wiekszej sztynosci wiec po co kolo 24 w takim celu. Przykładem nawet nasza Polska elita poszukaj koła 24 o światowej klasie zawodnikach nie mowiac.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
Marcin Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3381 (95%)
Postów: 831
Wiek: 24

Cz-wa centrum

Post Nie 08 Kwi 07, 21:28:18     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Ja chciałbym spróbować przejechać sie na takim sprzęcie ale jakoś mnie to nie przekonuje. Do póki nie wsiądę i nie zobaczę że naprawdę jest leprze to zostanę przy 26" tym bardziej że komponenty (np dętka) są łatwiej dostępne. A jeżeli było by to takie super to czemu jeszcze takiego roweru nie widziałem Question Jeżeli jesteś z Cz-wy to wpadnij na masę i pokaż jak to wygląda :>
ChuckNorris napisał:
Wrażenia z jazdy proszę bardzo http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=251942 Spider 29"


z całym szacunkiem ale nie każdy rozumie angielski Evil or Very Mad
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu    
piter Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3369 (95%)
Postów: 1367
Wiek: 40

częstochowa-raków

Post Nie 08 Kwi 07, 21:38:04     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

....no właśnie kurna , najlepiej zarzucić wszystkich linkami , to nałatwiejsza sprawa , ale napisać coś od siebie to już zdecydowanie trudniej.... Chuck - trcisz wiele , a myślałem , że jednak jest ktoś w naszejmieścinie kto dosiada 29-calówki , jednak twoje wywody zdają się czystą teorią , więc dopók się nie spotkamy na masie , albo wcześniej , traktować cię będę jako rowerowego teoretyka , który pięknie śmiga po sieci , a z jazdą ma tyle wspólnego co ja z samochodami , także pozdrawiam cię i liczę na spotkanie z właścicielem29-calówki....


Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu    
arektacana Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3442 (97%)
Postów: 2906
Wiek: 40

Częstochowa - Aleja Niepodległości

Post Nie 08 Kwi 07, 21:38:41     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

do "ktoś"
Nie twierdzę, że tak nie jest. Poprostu jako pierwszy z argumentów wysunąłeś kwestię opon - tak jest w Twoim poście. Co do kwestii fizyki - ok, jest to dla mnie oczywiste, miałem z tym do czynienia przez parę lat, ale co do pozostałych zagadnień to z pewnością większe znaczenie przy przejściu w tych odmianach rowerowania z rozmiaru 26 na 24 miała wytrzymałość na przeciążenia boczne niż kwestia dostępności opon... I o to mi chodziło.

A stwierdzenie "Po co sa piasty 150mm? Ano dla wiekszej sztynosci wiec po co kolo 24 w takim celu" już totalnie mnie rozwaliło... Czyli podam obrazowo: daję mega piastę i spokojnie mogę wrzucić hipotetyczne koło 36 cali i jadę w teren. I wszystko gra i trąbi i się nie wygina, bo przecież mam mocną piastę, która zabezpieczy mnie przed kołem w kształcie litery "L"... Obliczałeś kiedyś wytrzymałość jakiegokolwiek elementu konstrukcyjnego? Chyba nie, bo to co piszesz nie zgadza się z elementarnymi podstawami wytrzymałości.
Jeszcze jeden odrazowy przykład co do sztywności bocznej: bierzemy szprychę 286 mm i ją zginamy - no problem, bierzemy hipotetyczną szprychę 20 mm i już nie jest tak różowo.
Krótko: 26 cali łatwiej złamać niż 24. I z pewnością miało to znaczenie...


Dream Big, Play Hard, LIVESTRONG Ÿ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Nie 08 Kwi 07, 22:38:05     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Po to sa te piasty by wykluczyc uzywanie kola 24? Dalej nie rozumiesz. Ok jedziemy. "Daję mega piaste" - co poza jej szerokoscia ma byc mega zeby byla sztywna ?Skręcana na śruby? Oś 14mm? Wysokość kołnierzy? 24 kolo jest zwinne i latwe do rozpedzenia ale rownie latwo wytraca to predkosc oraz jest mniej stabilne( chodzi o trakcję nie sztywnosc boczną) Ta piasta 150mm nie jest "mocna" lecz szeroka co daje wieksza sztywnosc nie "moc" - cokolwiek masz na mysli. Z reszta dluzsza szprycha pleciona na wiecej krzyzy wcale nie musi byc bardziej podatna na giecie niz ta krotsza. Teraz tez Cię powala moja wypowiedz na ów temat? Odpowiem bardzo chętnie. A co do obliczania tak obliczałem. Mam taki profil i przedmioty Typu PKM( podstawa konstrukcji maszyn) Mechanika techniczna, czy Maszynoznawstwo gdzie w każdym z nich obliczamy materiały na zginanie, ścinanie, skręcanie i wszystko co potrzebne także tu też mam wiedzę nie małą. Co Ci się tu 'elementarnie' nie zgadza? Złamałeś kiedyś koło? TZN obręcz bo to chyba masz na myśli w końcówce? Jeździłęś ostrzej na 26 i 24? Znasz ich plusy i minusy w praktyce? Mam za sobą wciśniętą do piasty obręcz 26 i złamane 24. Dobrych firm podkreślę. Obecnie mam w jednym rowerze 26' Sunrimsy S-Type i w drugim 24" Sunrimsy Singletrack'i. Te 2 w gorszym stanie a lżej użytkowane. Tył na pieście NScoaster ss (sprawdź jej szerokość) która jest szeroka i skręcana śrubami. Peace everyone

P.S. Dostępność opon jako pierwsza wymieniona nie miała oznaczać najważnieszej tylko przypadkowo podana.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
ChuckNorris Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2693 (76%)
Postów: 32


Post Pon 09 Kwi 07, 1:09:43     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

piotrusb napisał:
ktoś napisał:
Szkoda że poszedłęś na łatwizne i powklejałeś artykuł



Ale jak wklei sam link, to jest szansa, że za pół roku ktoś usunie z serwera stronę, a u nas zostanie na dłużej, znacznie dłużej ;->

Zaznaczam, iż wszystko napisałem sam. Jedynie bez matematycznych obliczeń.
Dlaczego nie widzieliście w PL 29"? otóż najwiecej 29erów produkują akurat ci producenci którzy w Polsce nie maja swojej "hacjendy". Znana w Polsce 29 całowką jest GF a GF stosuje w 29" geometrię Genessi( dłuższa) rura górna która w 26" poprawia trakcję, a w 29" sprawią, iż rower jest nie zwrotny). Poza tym równie dobrze mógłbyś zpaytac czemu w Mongolii, na Ukrainie, w Rumunii nie ma takich rówerów. Otóz rower 29" musi być robiony z leszych elementów by zachowac niską wagę, a to kosztuje i jak w PL zarabiasz od około 650 zł miesiecznie i nie wiele osób zarabia 5 tys. zł to pomysl czy opłaca sie otwierać jakikowiek sklep w PL albo w Bułgarii gdzie pensja to 450 zł a rower w USa kosztuje np. 5 tys $ to w pl 4,7 % cła +Vat 22% + koszty transportu + marża dystrybutora. Kupiłbys rower za 20 tys zł ? pare lat oszczędzania a cukier to od sąsiadów pozyczasz. Niemniej jednak w PL jest miejsce gdize testujesz Spider 29" i Evolve 29 "
http://www.intense-pl.com/pl/aWRfcm93ZXJ8MQ==/rowery.html
Zostawiasz dokumenty i jeździsz cały dzień za darmo.
Ja jetsem na kupinie 5.5 29" Intense albo Stumpjumer 29" - ostatni to prototyp. Jest około 10 amirków obecnie pod 29" wszytskie z górnej półki. Opon ponad 50mm 40-50 koła standarty 135mm piasty 150 w FR a 170/180 bedzie w DH wyższe kołnierze grubsze i któtsze szprychy. Leprzy przejazd przez tzw. Rock Gardens.
Ps. Wpadnijcie za pare mcy do Kraka na masę to zobaczycie mnie na 29 cali Wink


Pamiętajcie o tym ,że[/b]
czyt. Lejs majn tłeny najn
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email      
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Pon 09 Kwi 07, 9:45:48     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Intryguje mnie jedno. Skoro koło 29 jest takie cool to jak rozwiazana jest sprawa amortyzatora. Kolo 29 na dluzszych szprychach jest mniej stabilne a dochodza do tego dluzsze lagi amortyzatora i bardzo wysoko wysuniety buster. Jest on mniej sztywny bo nie widzialem tam osi sztywnej (20mm). Amortyzator jest bardziej wiotki i podatny na boczne giecie. Przy goleniach 30mm to duza roznica a o systemie USD nie mowie ktory w ogole bustera nie posiada. To jak dla mnie chybiony pomysł.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
mrmarino



Status: Offline
Dni: 2718 (77%)
Postów: 52


Post Pon 09 Kwi 07, 10:31:20     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

powiem tak:
jesli wezmiemy najlzejszy na swiecie material i zrobimy z niego obrecz na 26 i 29 ... to niestety 29 musi byc ciezsze ... (to samo tyczy sie opon co gorsze)
lekkie kola jest latwiej rozpedzic ... kolarstwo gorskie chyba na tym polega ze sie bez przerwy zwalnia i rozpedza rowerek ... nalezy policzyc sume obciazen, np 100 przyspieszen i koszt energii potrzebnej do wykonania tego.

ciezki zawodnik szybciej zjezdza z gory niz lekki ... ale lekki na podjezdzie traci mniej energii niz ciezki ... a tego ciezki nie "odrobi"

na piachu i w blocie , zgodnie z teoriami wielkich kol ladowarek, duze kola musza byc lepsze, no ale jak ktos mi powie ze bardziej zwrotne to ...

nie znam sie na DH ale chyba nie stworzono jeszcze kola ktorego ci goscie nie sa w stanie rozwalic

wydaje mi sie ze ciezko bedzie to roztrzygnac na papierku ... nawet jesli takie kola nie beda lepsze to moga zyskac popularnosc u wysokich bikerow ktorzy faktycznie moga miec problemy z rozmiarem rowerkow

pozostaje zrobic nam to co producenci lekow z lekami ... zaczekamy (oni ok 50lat) z 5 lat zobaczymy jak to inni przetestuja ... tu chyba za duzo jest parametrow do sprawdzenia ...


podstawowe zasady higieny sa takie, ze jak sie wchodzi to sie puka
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
ktoś



Status: Offline
Dni: 2714 (77%)
Postów: 68


Post Pon 09 Kwi 07, 10:39:33     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

mrmarino to nie tak ze nie ma kola ktorego by nie rozwalili. Gee Atherton jezdzil na tarczach 160/140mm w pucharze swiata dla zbicia wagi. A czemu?, bo ma dobra technike. Tak samo zrobil z rowerem majac pod tylkiem tylko 160mm skoku. To tylko u nas nasi "wielcy" prosi maja pod tylkiem ponad 200mm skoku i tarcze 200mm. Mamy slabe trasy ktore jeden z elity swiatowej porownal do Enduro w USA lub Kanadzie. Są koła nie do zajechania pod warunkiem ze ma sie ów technikę.


Wasz "ulubieniec" powraca.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
mrmarino



Status: Offline
Dni: 2718 (77%)
Postów: 52


Post Pon 09 Kwi 07, 11:28:18     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ktoś ... ja nie mialem niczego zlego na mysli ... nastepnym razem bede pisal o "naturalnym zuzyciu kola" w xc, DH albo maratonie (poprawnosc polityczna??!! Wink ) jesli wyraz "rozwalic" jest nieodpowiedni (ja swoje rozwalam)

poza tym przepraszam ze sie wypowiadam o czym na czym sie nie znam () bo jak sie okazuje sa takie kola

jeszcze byl post o srodku ciezkosci
chuck napisal:
Podczas jazdy czujemy się bardziej "w" rowerze niźli "na" nim- kwestia środka ciężkości. Jest on nizej w stosunku do piast kół.

czy prawidlowo jest rozpatrywac srodek ciezkosci wzgledem piast kol ??


podstawowe zasady higieny sa takie, ze jak sie wchodzi to sie puka
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
arektacana Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3442 (97%)
Postów: 2906
Wiek: 40

Częstochowa - Aleja Niepodległości

Post Pon 09 Kwi 07, 11:44:02     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Jeszcze raz powtarzam: zawsze głównym czynnikiem warunkującym sztywność koła będzie jego wielkość w sensie średnicy (długość szprych) Dlatego między innymi w szosówkach stosuje sie takie obręcze, które zmniejszają długość szprych no i jeszcze poprawiają aerodynamikę bez utratu sztywności i zmniejszania rozmiaru:
http://www.harfa-harryson.com.pl/img/descriptionphoto.php5?id=19&name=main

Poza tym parę tekstów ze stron zajmujących się dziedziną bike`owania, o której tu mowa (więcej nie chce mi sie szukać):
http://www.nsxteam.frame.pl/wybor.php
"Ważne są też mocne koła, 24 lub 26 calowe" - o rowerach do dirt`u
"Koła także mocne (24 lub 26 cali, jak kto woli)" - o rowerach do street`u
"Koła jak najmocniejsze, 26 lub 24 cale." - o rowerach do freeride`u

http://www.airbike.pl/rowery%20city%20i%20mtb.php
"Najbardziej specyficzną grupą rowerów są rowery do 4X, dirtu, streetu i bmx. Tu z kolei najważniejsza jest wytrzymałość elementów. Ostatnio rownież waga części stała się ważnym kryterium wyboru. Rowery dirtowe i 4X maja koła 26 lub 24 cale"

Jak widać nie piszą tam o rozmairze 24 w kontekscie fizyki czy komponentów tylko wytrzymałości. No ale Ty oczywiście możesz sie z tym nie zgodzić...
Poza tym nie chce mi sie już o tym pisać bo akurat ta kwestia zupełnie mnie nie interesuje...


Dream Big, Play Hard, LIVESTRONG Ÿ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Galeria użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu    
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Częstochowskie Forum Rowerowe - Strona Główna » Warsztat - naprawa i serwisowanie sprzętu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional

Hosting: strony internetowe gre.pl
Kontakt z osoba zarzadzajaca witryna: Speedy