wczytywanie...
Częstochowskie Forum Rowerowe - Strona Główna » Porozumienie na Rzecz Przyjaznego Miasta

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
[ŚIR] Sprawa stojaków rowerowych w Alejach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kruk Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 2951 (59%)
Postów: 153

Częstochowa

Post Czw 23 Lut 12, 0:15:14     [ŚIR] Sprawa stojaków rowerowych w Alejach Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Spotkanie w sprawie stojaków rowerowych w Alejach NMP. 20.02.2012

Słów kilka o spotkaniu w sprawie stojaków w Alejach. Słowa te będą mocno subiektywne, więc inne opisy spotkania są dopuszczalne.

Gospodarzem spotkania był prezydent Mirosław Soborak. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele: Urzędu Ochrony Zabytków – Dominika Wiraszko, Pełnomocnik Prezydenta Miasta d/s Estetyki Miasta – Elżbieta Idczak-Łydżba, P.A. FORMA – arch. Paweł Korzewski i arch. Marek Chmura, MZDiT – Marek Lewandowski, Częstochowska Masa Krytyczna – Jan Jurczyk, Rada Miasta Częstochowy – Łukasz Kot oraz Śląska Inicjatywa Rowerowa – Kamil A. Rajczyk.

Pokrótce dyskusję można podzielić na kilka części:

1. Forma stojaka, albo inaczej – dlaczego rowerzyści używają nazw wyrwi- lub łamikółko. Jako przykład dobrych stojaków pasujących do innych elementów małej architektury przedstawiliśmy zdjęcie stojaków spod Empiku oraz stojaka tego samego producenta który dostarczał elementy małej architektury (Komserwis, seria Agora). Jednak nie omieszkałem wytknąć problemu tyczącego się stojaków spod Empiku, czyli zbyt nisko usytuowanej ramy. Tutaj też panie od ładu w Alejach zgłosiły uwagi co do mnogości wzorów i fasonów istniejących stojaków w III Alei. Na co odpowiedziałem, że tego właśnie chcemy by stojaki pasowały do tego co tam jest w małej architekturze i nie zamierzamy postulować wprowadzenia kolejnej wariacji.

2. Rozmieszczenie stojaków. Przedstawiliśmy trzy modele rozstawienia stojaków: system parkingów (nagromadzenie stojaków w dużej ilości w postaci parkingów), system rozproszony (gdzie nie tworzy sie parkingów a ta sama liczba stojaków jest rozproszona w sposób równomierny na całym obszarze) oraz model mieszany (łączący pozytywy obu wcześniejszych modeli, czyli parkingi w kluczowych miejscach uzupełnione rozproszonymi stojakami). Przyjęliśmy (jako ŚIR) do doboru miejsc trzeci model. Poza wskazaniem miejsc do stworzenia parkingów i usytuowania pojedynczych stojaków zwróciliśmy też uwagę na to by stojaki były przy jezdni a nie przy budynkach – wszak rowerami jeździ się po jezdniach oraz w środkowym pasażu a nie chodnikami i stojaki powinny być łatwo dostępne z jezdni. To także dotyczy stojaków już zamontowanych w drugiej i trzeciej Alei. Kluczem według którego proponowaliśmy miejsca dla parkingów była koncentracja ruchu według prostej zasady by miejsce parkingowe było najbliżej miejsc docelowych – to ma zachęcać do korzystania z roweru.

3. Ilość. Inżynier Lewandowski przeszedł do twardych konkretów zadając pytanie o ilość stojaków po kolei w każdym z miejsc. Zawczasu jednak się nad tym zastanowiliśmy i w zależności od tego czy parkingi będą uzupełnione przez pojedyncze stojaki czy też nie, rozróżniliśmy ilości wskazanych miejsc parkingowych. Czyli dla modelu pierwszego (samych parkingów) wskazujemy liczbę od 6 do 8 stojaków w każdym ze wskazanych miejsc. Gdyby jednak korzystać z wariantu trzeciego to wystarczyć powinno po 5 stojaków w jednym punkcie.
Przy okazji zaprezentowałem kilka modyfikacji obecnych elementów małej architektury polegających na umieszczeniu dodatkowego pałąka lub pierścienia do którego można przypiąć rower i w ten sposób uzupełnić miejsca parkingowe.

4. Stojaki w środkowym pasażu. Pomimo tego, że w środkowym pasażu dopuszczony jest ruch rowerów wraz z pieszymi to nie wskazywaliśmy tam miejsc do usytuowania parkingów, lecz w tym momencie rozmowy został ten temat poruszony przez panów z P. A. FORMA. Owszem rozważaliśmy ten ciąg jako miejsce do parkowania, ale odpadło to z dwóch względów – stwierdziliśmy, że nikt się nie zgodzi na zajęcie ani odrobiny miejsca dla pielgrzymów, a także prosty fakt, że miejsca docelowe są w kamienicach pierzei lub za nimi a nie w środkowym pasażu więc sytuujmy parkingi przy pasażach bocznych.

5. Sprawy formalne. Wykonanie i finansowanie. Okazuje się, że pierwszą i drugą Aleję trzeba traktować rozdzielnie od trzeciej Alei z dwóch względów – architekci z Formy projektowali odcinek od placu Daszyńskiego do placu Biegańskiego więc o trzeciej Alei wypowiadać się nie mogą a także, co stwierdził pan Lewandowski, trzecia Aleja to obiekt gotowy, więc w jego przypadku finansowania trzeba szukać w funduszach na utrzymanie. Znów wróciliśmy do problemu ujednolicenia wizualnej strony stojaków na tej części przy okazji przysuwania stojaków do jezdni i inżynier Lewandowski stwierdził, że problemem mogą być zgody na przenoszenie lub wymianę modeli stojaków przez fundatorów – na przykład przez FORTUM. Jednak w tym przypadku uzyskanie zgody nie powinno być problemem jeżeli MZDiT opisze, że stojaki te zostaną zastąpione modelem ujednoliconym dla Alej a ofiarowane stojaki trafią w inne, lecz równie pożądane miejsca. Zadeklarowaliśmy, że jeśli taka będzie potrzeba to Śląska Inicjatywa Rowerowa oraz fundacja Miasta dla Ludzi poprą takowe pismo.

6. Wiaty. Do rozważenia w tak szerokim gronie dałem jeszcze pomysł by część ze wskazanych parkingów zadaszyć konstrukcją podobną do wiat przystankowych znajdujących się w Alejach z tą drobną różnicą by daszek był szerszy, tak by miał szansę osłonić cały rower pod spodem. Pomysł ten zderzył się z kilkoma różnymi uwagami: p. Lewandowski – środki na to rozwiązanie, architekci zauważyli, że trudno powiedzieć czy Komserwis ma takie produkty w ofercie, natomiast panie od estetyki i ochrony zabytków wyraziły obawę o to, że kogoś pokusi by robić z tego nośnik reklamy który nie będzie się komponował z całokształtem Alej. Temat pozostał na daleką przyszłość.

7. Rozstawienie elementów. Na sam koniec rozmowa zeszła już na poziom detalu – panowie architekci pytali jaka powinna być przestrzeń pomiędzy stojakami (odpowiedź: metr pomiędzy osiami stojaków; odpowiedź ich ucieszyła bo to dystans wykorzystywany w ich projekcie). Czy też, czy można używać pojedynczych stojaków jako separatora kończącego część parkingową przed wylotami bram i jak taki stojak orientować względem jezdni.

To mniej-więcej wszystko o czym rozmawialiśmy. Jeszcze w międzyczasie zboczyliśmy na dyskusję o tym którędy po uruchomieniu będą jeździć rowerzyści – czy środkowym pasażem czy jezdniami. Będzie to zależne od nawierzchni (ma być taka jak na ‘biegana’ a nie w III Alei) oraz od świateł. Jeżeli rowerzysta za każdym razem będzie miał stawać przy klawiszu do zielonego światła i grzecznie czekać cały cykl to sobie to daruje i będzie jechać jezdnią pomiędzy samochodami. Dalej wyraziłem krytykę wobec MZDiT za obecny cykl świateł wokół placu Biegańskiego, gdyż promuje ruch samochodów zamiast w zgodzie z założeniami projektu przebudowy Alej być przyjazny pieszym…

Rozmowa była wyjątkowo konkretna, ale to może była zasługa neutralnego terenu oraz tego, że nikt nie przyszedł z argumentem, że nic się nie da. Zobaczymy jakie będą efekty, bo dopiero to będzie miarodajne. A tymczasem na początek zaczekamy na oficjalne podsumowanie tego spotkania przez gospodarza.

Dziękuję panu Janowi za obecność i wsparcie.

Kamil A. Rajczyk


oryginał wraz ze zdjęciami i wizualizacjami:
http://rowerowy.slask.pl/?p=561


Kamil A. Rajczyk

Śląska Inicjatywa Rowerowa
Kamil A. Rajczyk
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość      
endecja_czwa Mężczyzna



Status: Offline
Dni: 3282 (65%)
Postów: 373
Wiek: 41


Post Czw 23 Lut 12, 10:54:47     Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Po przeczytaniu tej wiadomości nasunęły mi się dwie uwagi.
Po pierwsze dobrze, że coś zaczyna się zmieniać w podejściu decydentów do kwestii rowerowej i miejmy nadzieję, że ten trend się utrzyma. Z drugiej jednak strony, tak sobie myślę, że jeżeli żeby wykonać prawidłowo tak banalną rzecz jak stojaki rowerowe trzeba zwoływać cały sztab ludzi to boję się pomysleć co trzeba zrobić, żeby opracować koncepcję poprawnie wykonanej drogi rowerowej.
Niestety odnoszę wrażenie, że dopóki na "szczytach władzy" w mieście lub przynajmniej w kierownictwie MZDiT nie znajdzie się ktoś kto, mówiąc kolokwialnie, lubi jazdę na rowerze, nic się nie zmieni i w sprawie każdej "pie***ły" trzeba będzie zwoływać specjalne zebrania albo ogłaszać "konsultacje społeczne".


"Kapitalizm to nierówny podział dóbr, komunizm to równy podział nędzy"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email      
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Częstochowskie Forum Rowerowe - Strona Główna » Porozumienie na Rzecz Przyjaznego Miasta Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional

Hosting: strony internetowe gre.pl
Kontakt z osoba zarzadzajaca witryna: Speedy